مقالات آموزشی

تست گام به گام کمپرسور کولرگازی

 

در این مقاله با آموزش گام به گام تست سلامت یا معیوب بودن کمپرسور کولرگازی یا اسپیلت با فروشگاه اینترنتی زاگرس تبرید همراه باشید.

آموزش تست گام به گام کمپرسور کولرگازی:

کمپرسور یا موتور مانند قلب تپنده دستگاه عمل می کند و یکی از قطعات حساس و حیاتی برای هر دستگاهی محسوب می شود، به طوریکه هر گونه ایراد یا عیب کوچکی در کارکرد کمپرسور، می تواند منجر به اخلال و یا حتی از کار افتادن کلی دستگاه شود. دستگاه های تهویه مطبوع همچون کولر گازی و اسپیلت نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در این آموزش از کاراباما که توسط متخصصین حرفه ای تعمیرات کولر گازی گردآوری شده است، قصد داریم به نحوه تست کمپرسور کولر گازی یا همان موتور کولر گازی بپردازیم. با ما همراه باشید!

روش های تست کمپرسور کولر گازی

ممکن است برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد، که چه موقع تست کمپرسور کولر گازی مورد نیاز خواهد بود؟ و یا چه زمانی باید به فکر تعویض کمپرسور کولر بود؟

از این جهت که کمپرسور کولر گازی قطعه ای تقریبا غیر قابل تعمیر است و در صورت خرابی و وجود ایراد در آن باید حتما تعویض گردد، لازم است تا قبل از اینکه به فکر تعویض کمپرسور کولر خود باشید، حتما از خرابی کمپرسور کولر گازی خود مطمئن شده و ایراد را به درستی تشخیص داده باشید. زیرا هزینه خرید کمپرسور یا همان موتور کولر گازی کم نیست. در صورتی که از تشخیص سالم بودن کمپرسور یا موتور کولر گازی خود مطمئن نیستید، حتما از تعمیرکاران حرفه ای و باتجربه بخواهید تا دستگاه شما را بازرسی نمایند. می توانید با تعمیرکاران معتمد خود در کاراباما تماس گرفته و از تخصص آنها بهره مند شوید.

در صورتی که موارد زیر را در کولر خود مشاهده نمودید، احتمالا ایراد از کمپرسور یا موتور کولر گازی بوده و ممکن است نیاز به تعویض آن داشته باشید:

  • زمانی که کولر گازی را روشن نموده و فن داخلی شروع به کار می کند اما بلافاصله پس از وارد شدن کمپرسور به مدار، فیوز عمل کرده و اصطلاح می پرد.
  • فن بیرونی روشن می شود اما کمپرسور روشن نمی شود.
  • میزان گاز موجود در سیستم و محل نصب کولر گازی مناسب است و از این بابت مطمئن هستید (مثلا یک کولر گازی ۱۲ هزار را برای یک ساختمان ۱۰۰ متری نصب نکرده اید!)، اما کولر گازی سرمای کافی ندارد.

در صورت بروز چنین مشکلاتی، باید قبل از تست کمپرسور، قطعات سر راه کمپرسور تست شود و درنهایت اقدام به تست کمپرسور و تعویض آن کنید.

بر طبق یک روش اصولی، ابتدا باید تست کنید که برق به ترمینال کندانسور می رسد یا نه. یعنی اینکه آیا کندانسور تغذیه می شود؟ اگر برق به آنجا می رسد، مرحله بعدی تست کنتاکتور است. باید تست کنید که آیا کنتاکتور عمل می کند و جریان به خازن منتقل می شود؟ درنهایت، باید خازن را تست کرده و مطمئن شوید که سالم است و جریان کامل را به کمپرسور منتقل می کند.

پس از اینکه مراحلی که در بالا ذکر شد را انجام دادید، نوبت به تست کمپرسور کولر می رسد. کمپرسور کولر گازی را به سه روش می توان تست نمود. این روش ها عبارتند از: تست سیم پیچ، تست صدا و تست فشار یا کارکرد کمپرسور

روش اول: تست سیم پیچ کمپرسور کولر گازی

در این روش تست کمپرسور کولر گازی، سه مرحله وجود دارد که به ترتیب در زیر به توضیح آنها خواهیم پرداخت. به یاد داشته باشید که حتما قبل از شروع به کار، فیوز اصلی را قطع نموده و از نبود جریان در دستگاه مطمئن شوید.

ابتدا درپوش ترمینال کمپرسور را برمی داریم و از روغنی نبودن سوکت های کمپرسور مطمئن می شویم. زیرا روغنی شدن این سوکت ها مانع برقراری تماس ترمینال و سوکت می شود.

مرحله بعد تست سیم پیچ است. برای این کار باید یک اهم متر در اختیار داشته باشید. اهم متر را روی حالت هشدار (Buzzer) قرار داده و کانکتورهای کمپرسور (S,R,C) را دو به دو باهم چک کنید. در این حالت باید تمام کانکتورها به یکدیگر ارتباط داشته و اصطلاحا به هم راه داشته باشند. به معنای دیگر، با چک کردن دو به دوی کانکتورها می بایست صدای هشدار اهم متر که به صورت بوق است را شنید. اگر صدای بوق را شنیدید، مطمئنا سیم پیچ سالم است و باید به سراغ روش های دیگر بروید (تست صدا و فشار) و کمپرسور را نیز از نظر مکانیکی تست نمایید. اما در صورتی که صدای بوق را نشنیدید (کانکتورها به هم راه ندادند)، ممکن است کمپرسور اورلود کرده باشد. باید مطمئن شوید که مشکل راه ندادن و ارتباط نداشتن کانکتورها به اورلود کمپرسور مربوط نمی باشد. مرحله سوم تست اتصال بدنه است. در تمام کمپرسورها به‌ هیچ‌ عنوان نباید کانکتورهای کمپرسور به بدنه راه دهند یا بوق داشته باشند. برای تست این حالت، اهم متر را روی حالت هشدار قرار داده و یک سر سیم آن را به کانکتور و سر دیگر آن را به بدنه کمپرسور یا لوله رفت متصل کنید. اگر اهم متر بوق کشید، نشان از خرابی کمپرسور و سیم پیچ دارد ولی اگر راه نداد یا بوق نکشید، نوبت به مراحل بعدی میرسد.

به یاد داشته باشید که جهت انجام تست بدنه، لازم است تا حتما سیم های متصل به کمپرسور کولر را از آن جدا نمایید و سپس تست را انجام دهید.

روش دوم: تست صدای کمپرسور کولر گازی  (Hammering)

یکی دیگر از روش های تست کمپرسور کولر گازی، تست صدا یا (Hammering) است. ممکن است برای شما هم جالب باشد که چطور می توان به کمک صدای تولید شده از کمپرسور، تست کمپرسور را انجام داد و عیب احتمالی آن را متوجه شد. در ادامه به توضیح این روش خواهیم پرداخت. تست صدا برای اطمینان از سلامت کارکرد سیم پیچ و روتور انجام می شود و پیش از اینکه تست صدا را انجام دهید، بهتر است به نکته زیر توجه نمایید!

نکته: اگر در هنگام تست سیم پیچ کمپرسور کولر گازی متوجه اتصال ترمینال کمپرسور به بدنه شدید، یا به عبارت دیگر، در صورتی که سیم پیچ به بدنه راه دارد یا به وسیله اهم متر بوق می کشد، احتیاجی به انجام تست صدا نبوده و کمپرسور کولر گازی شما به طور قطع سوخته است و باید تعویض گردد.

برای انجام تست صدای کمپرسور ابتدا کابل استارت را پیدا کرده و سوکت آن را از ترمینال کمپرسور جدا کنید. سپس کمپرسور را از طریق اتصال به برق مستقیم و یا با راه اندازی خود کولر گازی روشن کنید. اگر کمپرسور به هیچ عنوان راه اندازی نشد، مطمئنا کمپرسور کولر گازی شما سوخته است و راهی جز تعویض کمپرسور باقی نمی ماند.

اگر کمپرسور با صدای غیرطبیعی شروع به کار نمود و یا کلا قفل شد و جریان بالایی کشید، از خراب بودن روتور خبر می دهد که در این حالت نیز کمپرسور معیوب بوده و قابل استفاده نمی باشد. لذا باید به فکر تعویض کمپرسور کولر گازی خود باشید.

نکته: در صورتی که زمان این تست طولانی شود، تا حدی خطرناک بوده و لذا نباید اجازه دهید که از ۳ ثانیه بیشتر طول بکشد!

روش سوم: تست فشار کمپرسور کولر گازی

یکی از علل خرابی کمپرسور یا موتور کولر گازی، فشار کمپرسور است که در این بخش به آموزش نحوه تست فشار آن می پردازیم. اگر با وجود شارژ گاز کولر گازی به صورت کامل و نیز نبود رطوبت و هوا در سیکل دستگاه، سرمای مطلوبی را از کولر خود دریافت نمی کنید، در حالی که تست های سیم پیچ و صدا را نیز بر روی کمپرسور کولر گازی خود انجام داده اید و هیچ گونه مشکلی وجود نداشته و خبر از سلامت فیزیکی و الکتریکی کمپرسور می دهند، بهتر است به سراغ تست فشار بروید.

البته بهتر است ابتدا شیر برقی را چک کنید و همچنین لوله مویی را بررسی کنید که گرفته نشده باشد. در غیر این حالت، ممکن است کمپرسور کولر شما از فشار افتاده باشد که باید حتما توسط تکنسین حرفه ای بازرسی شود.

مراحل بررسی فشار کمپرسور

ابتدا باید گاز مبرد موجود در سیستم را تخلیه کنید. پس از خالی کردن کامل گاز کولر، لوله ورودی و خروجی به یونیت را درآورده و پنل بیرونی را باز کنید. به دو طریق می توان تست فشار کمپرسور کولر گازی را انجام داد و از کاهش فشار کمپرسور باخبر شد.

  1. استفاده از گیج مانوفیلد

در این روش با استفاده از گیج مانوفیلد فشار دهش کمپرسور را اندازه گیری می کنیم. اما به دلیل تنوع کمپرسورها از لحاظ ظرفیت و مدل و نیز اختلاف فشار هر یک، این روش برای هر کمپرسور متفاوت خواهد بود، لذا از توضیح این روش خودداری می کنیم و به بیان یک روش کلی تر که به صورت علمی بر روی تمامی کمپرسورها تست شده و نتیجه داده است می پردازیم.

  1. تست فشار کمپرسور با دست

این روش بسیار ساده و کاربردی، برای تمامی مدل های کمپرسور نتیجه می دهد. برای تست کمپرسور، ابتدا در حالت سرمایش دستگاه را روشن کرده و سپس دست یا انگشت خود را در برابر خروجی لوله دهش قرار دهید. اگر کمپرسور کولر شما مشکلی نداشته باشد، بیشتر از ۳ الی ۵ ثانیه قادر نخواهید بود تا دست خود را در مقابل لوله قرار دهید و فشار هوای خروجی دست شما را پس خواهد زد. اما اگر فشار زیادی را در مقابل دست یا انگشت خود احساس نکردید، مطمئنا نشان از معیوب بودن کمپرسور کولر گازی و افت فشار آن دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *